Snelle WiFi

Snelle WiFi door de hele woning

WiFi is tegenwoordig een eerste levensbehoefte aan het worden. Op het moment werken we bijna allemaal (meer) thuis, waardoor het wifi-netwerk overuren maakt. Om ervoor te zorgen dat het wifi netwerk thuiswerk proof is zijn een aantal dingen van belang.

  • Hoe sterk is het WiFi signaal
  • Staat de WiFi router of access point op de juiste plaats
  • Is de snelheid van het bedraade netwerk voldoende
  • Heb ik meerdere access points nodig
  • WiFi frequentie

Hoe sterk is het WiFi signaal

Het wifi signaal is te meten met een app zoals WiFi Analyzer (Android) of met een programma op de laptop inSSIDer. Met dit laatste programma kan er gelijk gekeken worden hoeveel wifi zenders er te ontvangen zijn van de diverse buren. Ook wordt er inzicht gegeven welke kanalen er veel gebruikt worden.

Staat mijn WiFi  access point op de juiste plaats

Een modem/router staat meestal in de meterkast of aan een buitenmuur, en dat niet de plek waar dit apparaat het beste tot z’n recht komt. Omdat een zender alle kanten op zendt, is het handig dat deze centraal staat in een woning. Zorg er wel voor dat je de WiFi router of access point bedraad kunt aansluiten. Verder dient er rekening gehouden te worden met: betonnen muren, elektrische apparaten zoals draadloze telefoons, magnetrons en grotere metalen voorwerpen, want deze zitten wifi-signalen in de weg. Hou daar dus rekening mee bij het plaatsen van je modem/router.

Is mijn bedraade snelheid wel voldoende

Controleer voor het aansluiten van het access point eerst even met een speedtest of de snelheid via een UTP-kabel voldoende is. Want ook een goed WiFi netwerk kan van een lage binnenkomende snelheid een snelle internetverbinding maken.

Heb ik meerdere access points nodig

Is de wifi snelheid vlak bij het eerste access point of router goed, maar zakt het in aan de andere kant van een muur of vloer van beton, dan is het raadzaam om daar een extra access point te plaatsen. Bij voorkeur sluit je op elke verdieping een access point aan, dit doe je via netwerkkabels.

WiFi frequentie

Nu je genoeg access points hebt of de router op de goede plek hebt staan, en weet op welke frequenties de buren zitten, kun je de zaken goed instellen. Wifi werkt net als een walkie talkie. Als de één aan het praten is kan de ander alleen luisteren: tegelijkertijd praten lukt niet. Zit jij op hetzelfde kanaal als de buren, dan zitten jullie elkaar in de weg. Kies je voor 2.4 GHz dan kun je uitzenden op drie kanalen: 1, 6, en 11. Pak het kanaal waar je geen signaal of heel zwakke signalen op hebt gevonden met je wifi-analyse-app. Zwakke signalen zijn signalen onder de -80, deze beschouwt je eigen wifi-apparaat als onschuldig.

Bij 5 GHz kun je kiezen uit veel meer kanalen dan bij 2.4 GHz. Zoek wederom een kanaal uit waar je geen andere zender op terugvindt.

Wat je wil bereiken met het goed afstellen van je apparatuur thuis is: gebruik de frequentie(s) waarop het minste of geen ander verkeer plaatsvindt. Kijk hierbij niet alleen op de plaats van het access point zelf, maar ook de plek waar je zit als je de wifi gebruikt.

Een goed WiFi netwerk

Voor zowel kleinere ruimtes tot panden met meerdere verdiepingen zijn WiFi access points de ideale apparaten voor een goed dekkend draadloos netwerk.

Wij gebruiken voornamelijk de access points van Ubiquiti, omdat deze schaalbaar zijn en onbeperkt bijgeplaatst kunnen worden totdat de dekking voldoet aan de eisen. De voornaamste reden om voor Ubiquiti te kiezen zijn de prijs/kwaliteit verhouding, schaalbaarheid en beheer.

Het assortiment van Ubiquiti bestaat uit access points voor zowel binnen- als buitengebruik. Ieder type access point heeft zijn eigen specificaties. Denk hierbij aan snelheid, bereik en aantal gelijktijdige gebruikers.

Gasten netwerk

Wanneer u draadloos internet wilt aanbieden voor gasten of visite wilt u niet dat ze bij uw interne apparatuur kunnen komen. Door een apart gasten wifi-netwerk aan te maken wordt voorkomen dat iedereen die hier toegang tot heeft bij uw lokale apparatuur kan komen.

Beheer

De access points van Ubiquiti zijn via een app op de telefoon te beheren. Via deze app kan op ieder moment een draadloos netwerk aangemaakt, aangepast of verwijderd worden.

Bij het installeren zorgen wij ervoor dat de accespoints volledig geconfigureerd en werkend bij u worden afgeleverd. Ook krijgt u uitleg hoe u naderhand eventueel aanpassingen kunt doorvoeren, zoals het aanpassen van de netwerknaam, het WiFi wachtwoord of de frequentie waarop het access point uitzendt.

Voor vragen of een vrijblijvende offerte
tel: 023-8200292
mail: support@melchiorict.nl

Wachtwoorden, hou het veilig.

Onveilige wachtwoorden zijn eenvoudig te raden of te ‘kraken’. Maar een sterk wachtwoord dat u laat rondslingeren door het bijvoorbeeld op te schrijven of te delen met iemand anders is net zo onveilig.

Wat is er NIET handig:

  • Gebruik geen simpele woorden die aangepast worden zoals: “W@chtw00rd”
  • Kies niet uw naam of namen van familieleden of huisdieren al of niet in combinatie met geboortedatum etc.
  • Gebruik geen bestaand woord uit een woordenboek. Deze kunnen door een zogenaamde “dictionary attack” vaak snel gekraakt worden.
  • Deel wachtwoorden niet met iemand anders, schrijf ze niet op.
  • Gebruik voor elk account een ander wachtwoord, mocht een wachtwoord toch gekraakt worden, dan zijn uw overige accounts in ieder geval nog veilig.

Wat is er WEL handig:

  • Gebruik hoofdletters, kleine letters, cijfers en tekens.
  • Hoe langer het wachtwoord hoe beter.
  • Gebruik onlogische combinaties in plaats van bestaande woorden.
  • Maak voor elk account een ander wachtwoord.
  • Gebruik een wachtwoord manager in plaats van het opschrijven van wachtwoorden.
  • Maak gebruik van two factor authenticatie waar mogelijk.
  • Pas het wachtwoord regelmatig aan.

 

Gebruik van hoofd- en kleine letters cijfers en tekens

Kies hierbij geen reeksen of herhalingen zoals “1234567890” “334455” of “98765”
Gebruik ook geen lettercombinaties of andere toetsen die naast elkaar op het toetsenbord staan zoals “asdfg” “qwerty” of “!@#$%^” 

Hoe langer hoe beter

Minimaal 8 tekens, maar langer is altijd beter. Zelfs een lang “makkelijk” wachtwoord is moeilijker te raden dan een kort “moeilijk wachtwoord” 

Het gebruik van onlogische combinaties

Een manier om een onlogische combinatie te maken is bijvoorbeeld:

  • Neem een makkelijk te onthouden zin met minimaal één getal zoals “Ik ben veertien dagen op vakantie geweest met mijn twee kinderen en het was top!”
  • Neem van elk woord de eerste letter, gebruik de cijfers: “Ib14dovgmm2kehwt!”
  • Om het nog wat moeilijker te maken zou je de o nog kunnen vervangen door het cijfer “0” en de t van top door een “^” en de “e” van en door “&”en aangezien er hier maar één hoofletter gebruikt is kan er nog wel één bij.
  • Dan krijgen we het volgende wachtwoord: “Ib14d0Vgmm2k&hw^!”

Gebruik een wachtwoord manager

Om veel sterke wachtwoorden te kunnen onthouden kan er ook gebruik gemaakt worden van een zogenaamde wachtwoordmanager. Met een wachtwoordmanager hoef je maar één wachtwoordwoord te onthouden, hierbij is het uiteraard wel van belang om een zeer sterk wachtwoord te gebruiken. De manager bewaart alle wachtwoorden in een versleutelde database     ( digitale kluis).

De managers kunnen zelf veilige willekeurige wachtwoorden genereren of aangeven hoe veilig een zelf bedacht wachtwoord is.

Voorbeelden van wachtwoordmanagers zijn: Keepass, 1Password, Dashlane, LastPass en PassPack.

Gebruik Two-Factor Authentication

Tweetrapsauthenticatie maakt het veiliger. Naast je wachtwoord heb je een tweede middel nodig om je te identificeren. Bijvoorbeeld een telefoon-app die een code genereert, zoals de app Google Authenticator. Op twofactorauth.org staat welke websites en apps tweetrapsauthenticatie ondersteunen.

Ondersteuning windows 7 loopt af op 14 januari 2020

Na 14 januari stopt Microsoft met de technische ondersteuning en software-updates. Dit betekend dat beveiligingslekken niet meer hersteld worden. Hierdoor wordt de kans op malware die deze lekken misbruikt erg groot. Het gebruik van bijvoorbeeld internetbankieren wordt dan al snel erg riskant.

Voor sommige computers die het nog goed doen kan upgraden naar Windows 10 interessant zijn. Zorg dan in ieder geval wel van tevoren voor een back-up en controleer of de computer aan de hardware eisen voldoet. Hierbij de link met de eisen volgens Microsoft: https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-10-specifications#primaryR2

Let op dat dit echt wel minimaal is en dat iets ruimere specificaties al snel helpen om alles soepel te laten draaien.

Voor oudere computers is het wellicht beter om een nieuwe aan te schaffen. De laatste computers die nieuw met Windows 7 geleverd werden stammen uit eind 2014. Dus verreweg de meeste apparaten waar nog Windows 7 op staat zijn ouder dan 5 jaar als de ondersteuning stopt.

Een goede back-up is belangrijk!

Een back-up is van zeer groot belang om te voorkomen dat belangrijke data niet verloren gaat. Elk jaar weer raken vele mensen hun data kwijt door bijvoorbeeld diefstal, brand, virus of een gecrashte schijf. Dat het kwijtraken van onvervangbare gegevens een nachtmerrie is, mag duidelijk zijn. Het probleem is echter dat lang niet iedereen regelmatig back-ups maakt. Omdat een back-upmaken tijd kost en regelmatig moet worden uitgevoerd, wordt het gemakkelijk op de lange baan geschoven.

Om een back-up te maken is het handig om twee externe harde schijven aan te schaffen. Zo’n extra disk is niet zeer duur, eenvoudig aan te sluiten en biedt veel opslagruimte. Voor het automatisch maken van een back-up kan je gebruikmaken van een apart back-up programma. Hier stel je zelf in welke mappen en bestanden worden geback-upt. Daarna wordt op gezette tijden, geheel automatisch een back-up gemaakt. Hiervoor dienen de computer en de externe harde-schijf wel aan te staan.

Vergeet niet om regelmatig de back-up schijf te ruilen met de andere schijf. Zo heb je altijd twee recente back-ups en kan je de tweede schijf op een andere locatie veilig bewaren.

Back-up voor het MKB

Zowel je bestanden, administraties als email berichten zijn van groot belang voor de continuïteit van een onderneming. Zorg dat je hier altijd de beschikking over hebt, ook na een eventuele calamiteit die schade toe heeft gebracht aan harde schijven of een server.

Maak bijvoorbeeld gebruik van een online back-up, naast de back-up strategie die je offline hanteert. Dit voorkomt schade door brand of diefstal en zorg er bovendien voor dat de bestanden met behulp van een internet verbinding terug te halen zijn.

 

Wat is voor jou de beste back-up keuze?

Dat het verstandig is een kopie van jouw bestanden op een andere plek dan je computer te bewaren, staat vast.

Ga je momenteel op de juiste manier met jouw data om?
Hoe betrouwbaar is je back-up nu?
Wat kost je back-up nu?
En wat kost het als het onverhoopt toch eens misgaat?

Je keuze is afhankelijk van de apparaten en de diensten die je al gebruikt, wij helpen je graag de juiste keuze te maken.

Voor advies of een vrijblijvende prijsopgave:
bel: 023-8200292
mail: support@melchiorict.nl

3CX – Phone – System

 

3CX-partner

MelchiorICT is leverancier van het 3CX systeem.

Het 3CX Phone System voor Windows is een softwarematige telefooncentrale die gebruik maakt van SIP, IP telefoons, SIP trunks en Voip gateways. Deze volwaardige telefooncentrale wordt werledwijd door meer dan 30.000 bedrijven gebruikt.

Eenvoudig te installeren en in onderhoud
3CX draait op windows en is daardoor gemakkelijk te onderhouden door windows systeembeheerders, ook zonder telecom of Linux ervaring.

Neem uw nummer mee onderweg
Met de speciale 3CX app voor IPhone en android bent u ook buiten kantoor bereikbaar, alsof u achter uw bureau zit. Er zijn tevens clients voor uw Mac of pc beschikbaar.

Voordelen van 3CX

  • Makkelijke installatie en onderhoud
  • Voordelig in aanschaf en uitbereiding
  • Overal bereikbaar via iOS en Android clients
  • Gebruik van bestaande infrastructuur en server hardware mogelijk
  • Bespaar op telefoonkosten door gebruik van SIP trunks en remote clients
  • Geïntegreerde video conferentie
  • Betere customer service door geavanceerd wachtrij beheer
  • Werkt samen met populaire IP telefoons en SIP trunks
  • Click 2 call vanaf uw website

Voor meer informatie of een vrijblijvende prijsopgave:
bel: 023-8200292
mail:support@melchiorict.nl

Reseller Hyper-V Backup

Altaro Hyper-V backupMelchiorICT is nu reseller van Altaro Hyper-V Backup.
Altaro Hyper-V Backup is een zeer krachtige oplossing voor Microsoft Hyper-V en biedt het beste in backup technologie tegen de meest concurrerende prijs op de markt.

De voordelen op een rijtje:

  • Maak live backups zonder enige downtime
    (dmv VSS Hyper-V Writer)
  • Backup Hyper-V Cluster Shared Volumes
  • Configureer, backup en beheer alle CSV cluster nodes met één enkel console.
  • VM’s direct vanaf de backup starten, je bent weer online in seconden.
  • FireDrill restore tests: Controleer handmatig of automatisch de gemaakte backups
  • ReverseDelta:Backup tot 300% sneller
  • Off site Wan backup
  • Wan acceleration
  • Centraal Management Console

Daarnaast kan Altaro Hyper-V Backup:

  • Verschillende versies restoren
  • Clones restoren

Altaro Hyper-V Backup ondersteunt:

  • MS SQL SUpport MS Exchange e-mail level restore!
  • Crash consistent Linux VM’s
  • MS Windows Server 2012
  • MS Windows Server 2008 R2

MelchiorICT helpt u graag met de installatie en implementatie van Hyper-V Backup.
voor meer info of een 30 dagen trial:
email: support@melchiorict.nl
tel:023-8200292